Min Panasonic LUMIX G5 egner seg godt til å brukes sammen med gammelt "glass" av manuelle objektiver, nesten uansett merke, bare jeg har det rette adapter til. Slik som her, utrustet med MD (gammel Minolta)-adapter, ruslet jeg rundt i Hafslund-parken i Sarpsborg for å teste ut noen Minolta-objektiver jeg har etter min eldgamle SRT-101 (1967) og noen litt nyere (fra 80-tallet). Bildet her er tatt med et Minolta MD Zoom 35-70mm f/3.5, som er et produkt av samarbeid mellom Minolta i Japan og Leica i Tyskland. Leica sitt (optisk akkurat identiske) objektiv i R-klassen heter 35-70mm Vario-Elmar F3.5 (1983) ble faktisk produsert av Minolta.
http://www.l-camera-forum.com/leica-wiki.en/index.php/35m...io-Elmar-R
På en internettside om MInolta-objektiver fant jeg følgende betegnelsen på MD 35-70mm f/3.5 - "A Diamond in the crown of the Empire Minolta" - inkludert en utvidet test: http://natalispalette.jimdo.com/new-and-old-camera-lenses...e-minolta/
Bildet inngår i albumet Utstyrstest: - Tester ut kamera / objektiv
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_994559} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Kortversjon: Varmtkaldt og med to tvillingelementer.
Et likandes og enkelt motiv. Gammelt glass er gøy å bruke, og gir ofte svært så severdige bilder.
Det er ikke ofte å se deg såpass tett på.
Vellykket!
Vh.
Olav Bjarte K.
Sånn kan det gå, og kommentaren min kom skeivt ut. Jeg dro i farten ikke fram hele bildet, og la derfor ikke merke til vinduet til høyre. Innledningen min er derfor helt på jordet. En liten trøst er at fargekontrasten fortsatt er varmkald...
Vh.
Solvår B.
Nydelig lys i dette bildet.
Flott komposisjon, som vanlig fra deg, Walter.
: ) Solvår
Walter S.
Ikke så farlig, Olav Bjarte. På den måten så får jeg flere kommentarer.
;o)
Nei, du har rett. Vanligvis så går jeg ikke så nære et objekt, men her skulle jeg bruke murstens-veggen til å teste ut objektivet. En slik murstens-vegg er noe av det beste (og enkleste) i test-øyemed for å se på oppløsning, kontrast og evt. fortegning i objektivet. Objektivet jeg har brukt her er en liten "perle", bare synd jeg ikke får brukt det på Nikon-bajonett...
Takk for 2 kommentarer!
;o)
Mvh,
Walter
Avsluttet .
Detaljert og fint..herlig lys ogs skyggevirkning med flotte fargenyanser.. litt skarpt kanskje...
MVH Tove
Trygve B.
Det er bare fint å se dette behagelige bildet. Det varme lyset varmer helt hit til et grått Vestland.
Harald N.
Det gamle utstyret duger i hendane på ein flink fotograf, flott dette Walter.
Mvh Harald
John B.
Nydelige bilder der lys og farge gjør hele bildet!
Flott etterarbeid, der du har fått frem ett hav med detaljer...
Kjekt å se hva som er mulig!!
John B.
Jostein S.
Hei
Flotte farger
Kunne nesten tro det var sommer!
Jostein
Walter S.
Takk til Solvår, Tove Caroline, Trygve, Harald, John og Jostein, for kommentar!
:o)
Mvh,
Walter
Jan G.
Nærmest et dansk motiv. Herlig varmt lys nå i kuldegradene. Jeg velger mer originalen. Så er det noen fantastisk objektiver du har. Finnes det så skarpe blant de nye?
Mvh Jan
Inger Anne Maritsdotter V.
Det er 2 interessante severdige og stemningsfulle bilder med en fin mix av lys, farger og kontraster.
Likte godt motivet du har valgt.
Det var interessant å lese din beskrivelse om objektivet du har brukt, og forøvrig all info i underteksten.
Som vanlig god formidling av teknisk perfeksjonisme fra din kant!
Inger Anne
Walter S.
Takk til Jan og Inger Anne for kommentar!
@ Jan: Joda, det finnes, hvis du betaler godt (8 - 10 - 15.000,-) f. eks. Nikon sin 24-70mm f/2.8 eller 70-200mm f/2.8 VRII. Denne Minolta 35-70mm tilsvarer en brennvidde på 70-140mm med en cropfaktor på 2 på M4/3 sensor.
Denne her, følger ofte med et analogt Minolta-XG-9 f.eks. som man kan få for noen tusenlapper. Det er ikke mange som vet om dette slektskap med Leica. Dessuten er bygge-kvaliteteten på disse objektivene meget høy. Metall / aluminium og glass - ikke noe plastikk der. Jeg sier ikke at det er perfekt (for det finnes ikke) og man kan oppleve en del CA i kontrastrike overganger (små kvister mot lys himmel) fordi coating-teknikken ikke var så god den gang, men det kan representerer en god og rimelig kompromiss i forhold til et nytt objektiv til 15.000,- hvis man tar hensyn til visse begrensninger.
Aberet er selvfølgelig at både fokusering og stilling av blender må tas manuelt. Så, det er ikke egnet til bevegelige (raske) motiver. Men for en stativfotograf som meg duger det lenge.
Og så er det moro at jeg fremdeles kan bruke dette objektiv som min far en gang brukte på 80-tallet i Østerrike.
Mvh,
Walter
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Et likandes og enkelt motiv. Gammelt glass er gøy å bruke, og gir ofte svært så severdige bilder.
Det er ikke ofte å se deg såpass tett på.
Vellykket!
Vh.
Vh.
Flott komposisjon, som vanlig fra deg, Walter.
: ) Solvår
;o)
Nei, du har rett. Vanligvis så går jeg ikke så nære et objekt, men her skulle jeg bruke murstens-veggen til å teste ut objektivet. En slik murstens-vegg er noe av det beste (og enkleste) i test-øyemed for å se på oppløsning, kontrast og evt. fortegning i objektivet. Objektivet jeg har brukt her er en liten "perle", bare synd jeg ikke får brukt det på Nikon-bajonett...
Takk for 2 kommentarer!
;o)
Mvh,
Walter
MVH Tove
Mvh Harald
Flott etterarbeid, der du har fått frem ett hav med detaljer...
Kjekt å se hva som er mulig!!
John B.
Flotte farger
Kunne nesten tro det var sommer!
Jostein
:o)
Mvh,
Walter
Mvh Jan
Likte godt motivet du har valgt.
Det var interessant å lese din beskrivelse om objektivet du har brukt, og forøvrig all info i underteksten.
Som vanlig god formidling av teknisk perfeksjonisme fra din kant!
Inger Anne
@ Jan: Joda, det finnes, hvis du betaler godt (8 - 10 - 15.000,-) f. eks. Nikon sin 24-70mm f/2.8 eller 70-200mm f/2.8 VRII. Denne Minolta 35-70mm tilsvarer en brennvidde på 70-140mm med en cropfaktor på 2 på M4/3 sensor.
Denne her, følger ofte med et analogt Minolta-XG-9 f.eks. som man kan få for noen tusenlapper. Det er ikke mange som vet om dette slektskap med Leica. Dessuten er bygge-kvaliteteten på disse objektivene meget høy. Metall / aluminium og glass - ikke noe plastikk der. Jeg sier ikke at det er perfekt (for det finnes ikke) og man kan oppleve en del CA i kontrastrike overganger (små kvister mot lys himmel) fordi coating-teknikken ikke var så god den gang, men det kan representerer en god og rimelig kompromiss i forhold til et nytt objektiv til 15.000,- hvis man tar hensyn til visse begrensninger.
Aberet er selvfølgelig at både fokusering og stilling av blender må tas manuelt. Så, det er ikke egnet til bevegelige (raske) motiver. Men for en stativfotograf som meg duger det lenge.
Og så er det moro at jeg fremdeles kan bruke dette objektiv som min far en gang brukte på 80-tallet i Østerrike.
Mvh,
Walter