From an old Man's Sandbox 1139
Noe gikk galt under redigeringa da jeg skulle kompensere for litt uskarphet og så endte hettemåka opp som noe som kan minne om et glassaktig porselensbilde.
Jeg har jo en hel serie av naturlige hettemåkebilder også, men likte dette resultatet og er jo litt spent på om det også går hjem hos andre.
Men KJEFT I VEI - jeg tåler vel det også.

http://WWW.pbase.com/kneppen
OK som det det ble.
Utstyr
  • Canon EOS 5D Mark II
  • Sigma 18-250 med OS
  • Brennvidde250mm
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetEksponert sittende for frihånd i en avstand av 1,8 meter. ISO 320 automatisk fra kamera. Lysmetting nedsatt med -0,33. Polfilter i bruk.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_639013} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (18)
Jostein S.

Hei Roar
Enig med deg at det ikke er hvilken som helst hettemåke. De ser vi jo nok av
Denne derimot er noe litt utenom. Et kunstverk på en måte det her
Likte denne spankulerende måken din
Bra du tar deg den kunstneriske frihet som viser mangfold i fotoverdenen
Takk!
Jostein
Berit A.

"Fløy en liten blåfugl gjennom vindu", men hvis det er hekkemåke så er den vel ikke så liten og blå akkurat. Morsom etterbehandling som kan minne om et glassmaleri som du sjøl sier. Likte den øvre bakgrunnen veldig godt. :)
Svein R J.

Se på den skikkelig kunst enig med Jostein liker hvordan den spankulerer bortover.Dette kan du bare henge på veggen Roar

Mvh Svein
Trygve B.

Ubetinget et kunstnerlig preg her. Dette er du skikkelig god på. Et spesielt bilde som er lett å like. Mvh Trygve
Solvår B.

Takk for smilet! Det er artig at du leker deg. Ikke akkurat et artsportrett, men herlig roarsk.
: ) Solvår
Truls Bastian H.

Hjeeelp!!! Ingen komentar forøvrig
Thore R.

Ser ut som det meste gikk galt ja.
Truls Bastian H.

Thore, dette er egentlig ikke noe som er gått galt. Det er fotografen Roar som har en egen orginal form for etterbehandling av sine bilder som iblant resulterer i fantastiske bilder, og iblant blir det alt for mye billedbehandling
Roar K.
+1
Jeg kan vel ikke mange nok ganger få sagt at jeg lager bilder og ikke nødvendigvis perfekt foto. Jeg ser ikke poenget i å sitte i et fugleskjul i 8 timer å vente på motivet med kamera skuddklart og innstilt mot åtet for å få noen få blinkskudd før "offeret" forsvinner igjen.
Ære være de som har den tålmodigheten og kommer tilbake med de flotte naturbildene så vi som ikke lenger er i stand til å dra langt inn i ville skauen gjennom disse bildene får våre naturopplevelser. Jeg lager mine bilder ved datamaskinen der jeg kan tilbringe kanskje 6-10 timer på en dag mens jeg strever med å hente fram liv i f.eks. utbrente felter i et elveos eller en hvit fugl slik at det ikke ser altfor unaturlig ut. Det er for meg mye mer interessant enn å sitte i fotoskjulet i 8 timer - eller kanskje lage noe som bare er et bilde ut av en eksponering som ikke hadde livets rett som vanlig foto.
Med det utstyret vi har i dag kan de fleste ta gode bilder for det er utstyret som gjør 3/4 av jobben og fotografen 1/4. Ofte bare kliner jeg til for å få med motivet hjem for å se hva jeg kan få ut av det når jeg får det opp på skjerm. Det kan godt være en fugl eller et dyr i motivet. Andre ganger forsøker jeg å komponere bildet der og da. Men gjør ting på letteste måte for utstyret greier svært ofte å finne de beste innstillingene bedre enn jeg greier. Slik har verden blitt. Det er tett oppunder at det er det digitale som styrer oss og ikke omvendt så hvorfor ikke bruke det digitale til å skape noe selv ved å kombinere verktøy og filtre under en prosess mot noe man er aleine om istedenfor å stille ut en fugl, en blomst eller hva det nå er som 50 andre allerede har presentert på samme måte på samme side.
Jostein som første taler er inne på noe der.
Jeg blir ofte sammenliknet med impresjonistene fordi jeg jeg bruker sterke farger. Det skammer jeg meg ikke over. Men jeg skal vokte meg vel for å plassere meg i samme sjikt som van Gogh, Manet, Monet eller Gauguin for å nevne noe av de store.
Jeg har det bare interessant og gøy på min måte. Når jeg er borte forsvinner nok bildene også.

Roar
Thore R.

Skjønner egentlig ikke hva som er forskjellen mellom det å sitte i ett skjul noen timer enn det å sitte forann en datamaskin noen timer. Det hver og en får ut av det, blir jo ut i fra det en vil med sin hobby.Roar er jo selv inne på at noe gikk galt,og resultatet ble for meg som om alt gikk galt. Jeg gleder meg stort over min tid i skjul forann en mateplass. Ikke bare for å ta bilder men også for å se hvordan fuglene oppfører seg.Om det er 50 eller ett annet anntall av ett motiv er det samme for meg, men det er det å få til et slikt bilde som gleder meg.Roar har jo som jeg ser av hans bilder sin egen stil,men det er ikke slike bilder som jeg ser noe i.Egentlig summert opp blir det som baken, den er delt.

Thore
Roar K.

Ja, jeg skrev jo også ære være de som har tålmodigheten til å sitte slik. Jeg har det ikke.
MEN jeg har ikke mindre enn en 7-8 arter på foringa på min balkong midt i Oslo som jeg har gleden av å se på mens jeg sitter ved kjøkkenbordet.
Bare noen få dager siden årets kull med kjøttmeisunger møtte opp - 4 stykker i år. Ikke enkelt å få dem på brikka så jeg lar dem være i fred. Samme med blåmeisen, rødstrupa og bokfinken osv.
Jo, smaken og baken kommer vi ikke utenom. Skulle nok gjerne kommet meg lenger innover i skauen, men da hadde det nok blitt som tidligere - lange gangturer, løpeturer og sykkelturer.

Roar.
Jan G.

Denne debatten er ikke ny. På 60-tallet var det mange fotografer (amatører og profesjonelle) som eksperimenterte med fotografikk. Resultatet var like langt fra et konvensjonelt, naturalistisk bilde som Roar fra Thore.Det viktige er at man aksepterer og respekterer ulike billedmessige uttrykksformer. Men uansett er det et spørsmål om billedmessig kvalitet. Et digitalt bilde laget på billedskjermen med et billedprogram er ikke automatisk godt. Dette bildet er etter min mening et litt svakere enn manmge andre fra Sandboxen.Det skyldes at jeg synes relieffvirkningen er litt for sterk.
Mvh Jan
Frode L.

Hei.

Dette er den mest fargerikerike hettemåka jeg har sett, men hvorfor ikke, føyer seg pent inn i rekken for dine kreative bilder, synes bildet er severdig.

God helg!

Frode.
Geir K.

En hettemåke helt i Roar sin stil dette. Du lager dine bilder på din egen måte og det synes jeg er veldig flott. Fortsett med det.
Denne ble meget flott.

Geir
Truls Bastian H.

Hvor den enkelte person velger å bruke noen timer i å få et bra bilde varierer, enten det er i jakten på å få knipse et bilde (enten en sitter i et telt på jakt etter fuglen, eller forhandler i dagesvis med potensielle modeller) eller det er i etterbehandlingen. Jeg vil si at jeg liker å gå i skogen, men det å sitte i telt/gapahuk i timesvis er noe jeg sluttet med da jeg vokste ut av min speiderskjorte. Da vil jeg si at det å sitte foran datamaskinen i etterbehandlingen (slik Roar gjør), eller i modelljakt (slik jeg gjør på min maskin) er mere min stil. Men all honør til dem som ligger i dagesvis på jakt etter skeldne fugler og årets kull med rådyrkalver.
Roar K.

Takker så mye for kommentarer.
Kanskje er det litt for lite diskusjoner under bildene slik at synspunkter man kan lære av ikke kommer fram?

Roar
Bjørn Åge O.

Ja det helt geit kunstfoto der fargene er helt på tryne etter min mening ,arbeide kunne vert bra det hadde det bare vert litt mere realistiske fager,men med det samme teknikken som er brukt
Christina K.

Unikt og annerledes! Effekten er veldig stilig, men jeg for min del hadde sett det bedre svarthvitt.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu